Tuesday, December 23, 2008

Zakat


Bercerita dengan beberapa kenalan pasal zakat ni, ramai yg kata diorang memang bayar zakat... tapi zakat yang selalu kita bayar tu adalah ZAKAT FITRAH masa bulan posa tu je... Ada beberapa lagi zakat yang agak ramai tak berapa perasan sangat termasukah aku sendiri... Aku bukannya terer sangat bab bab zakat ni tapi yang aku tau ada ZAKAT PENDAPATAN, ZAKAT PERNIAGAAN, ZAKAT SIMPANAN, ZAKAT EMAS DAN PERAK dll...

Setiap satunya adalah WAJIB kita tunaikan jika cukup perkiraannya dari segi tempoh dan jumlahnya..

Mungkin promosinya tak cukup hebat hingga orang ramai tak berapa ambil kesah walhal benda tu WAJIB kita tunaikan... Kalau nak tau berapa zakat yang patut kita bayar bolehlah ke Lembaga Zakat ni

Jumlah yang dipotong untuk membayar zakat tu pula boleh ditolak ngan Income Tax.. Jadi, mai la kita membayar zakat terutamanya ZAKAT PENDAPATAN yg kebanyakan dari kengkawan aku termasuklah aku sendiri yang terlepas pandang ni InsyaAllah.....

No comments: